Latvijas paviljona koncepcijas izstrāde izstādē "Expo 2020 Dubai" izmaksās teju miljonu eiro
Latvijas paviljona koncepcijas izstrāde un realizācija starptautiskajai izstādei "Expo 2020 Dubai" Dubaijā par 925 888 eiro izstrādās triju uzņēmumu apvienība "Soil", kurā ietilpst uzņēmumi "DJA", "Solavi" un "AD Production", aģentūrai LETA pavēstīja Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) Komunikācijas un informācijas departamentā.
Lēmums par līguma slēgšanu pieņemts pēc papildus sarunu procedūras un iesniegtā piedāvājuma precizēšanas. Līguma kopējā summa ir 925 888 eiro bez pievienotās vērtības nodokļa. Līgums starp LIAA un paviljona izstrādātājiem noslēgts ceturtdien.
Kopumā izsludinātajā metu konkursā par Latvijas ekspozīcijas izveidi piedalījās četri pretendenti.
Par uzvarējušo atzītā koncepcija paredz četrās dimensijās realizētu risinājumu, kura centrālais elements būs kūdra kā unikāls materiāls, kas spēj savienot Latvijas vēsturi ar mūsdienām un nākotnes sasniegumiem.
"Latvijas paviljonu "Expo 2020" vēlamies veidot kā stāstu par Latviju, no vēstures uz tagadni un nākotni. "SOIL" komandas piedāvājums mūs uzrunāja ar sava koncepta plašo pielietojumu. Kūdra ir ļoti simbolisks un Latviju raksturojošs materiāls. Tas radīs paviljonā īpašu auru un Tuvo Austrumu reģionam neierastu vidi," sacīja LIAA direktors Kaspars Rožkalns.
Viņš skaidroja, ka ar šī piedāvājuma starpniecību būs iespējams akcentēt valsts tēla vērtības un sekmīgi prezentēt mūsu uzņēmumu piedāvājumu.
"Soil" komandas pārstāvis Ints Bērziņš skaidroja, ka, izmantojot dažādas digitālās tehnoloģijas, ekspozīcijas saturs tiks veidots kā četri multimediāli stāsti par Latviju četrās dažādās telpās ar četriem dažādiem arhitektoniskajiem elementiem, kas fiziski veidoti no Latvijas dabas materiāla - kūdras.
"Šis aizvēsturiskais materiāls sevī satur unikālu informāciju par Latvijas vēsturi, senajiem augiem, kokiem, cilvēkiem, savukārt mūsdienu tehnoloģijas ļauj paraudzīties plašāk un pavēstīt par Latvijas nākotnes tēla vīziju. Ekspozīcijas stāsti tiek atvasināti no Latvijas valsts tēla galvenajām vērtībām jeb Latvija - zeme izaicinājumiem, zeme savienošanai, zeme izmēģinājumiem, zeme jaunatklājumiem," stāstīja Bērziņš.
Viņš skaidroja, ka ekspozīcija konceptuāli ir veidota, manifestējot pastāvīgu progresiju. "Paviljona apmeklētājs pieredz četras Latvijas dimensijas, sākot no izejas punkta un konkrēta nākotnes virziena pašā tās sākumā un beidzot ar domāšanu ārpus robežām ekspozīcijas noslēgumā. Būtībā, jo tālāk apmeklētājs dodas stendā, jo plašāku skatu uz Latviju kā vietu izaugsmei tas pieredz," stāstīja Bērziņš.
Katrā no telpām apmeklētāji pavadīs četras minūtes un viena minūte paredzēta secīgai pārejai no vienas telpas uz nākamo. Tādejādi jauna apmeklētāju grupa ekspozīciju zālē varēs ienākt ik pēc piecām minūtēm, un kopējais ekspozīcijas apskates ilgums būs 20 minūtes. Katrā no telpām paredzēta vieta līdz astoņiem cilvēkiem, kas nozīmē, ka vienlaicīgi visā ekspozīcijas zālē varēs atrasties 32 cilvēki.
Latvijas paviljona ekspozīcija tiks izvietota pirmajā stāvā, bet tās pašas ēkas trešajā stāvā atradīsies "Biznesa telpas". Galveno telpu trešajā stāvā paredzēts saglabāt atvērtu, lai tā būtu pielāgojama dažādām aktivitātēm. Gar divām "Biznesa telpas" sānu sienām tiks izvietoti vertikāli kūdras stendi, kuros integrēti ekrāni uzņēmumu produktu prezentācijas materiāliem. Savukārt pie gala sienas paredzēts lielais ekrāns prezentācijām konferenču laikā. Tiks iekārtotas arī biznesa pārrunu telpas un atsevišķas palīgtelpas. Kā uzņēmēju tikšanās vieta tiks izmantota arī atvērtā terase.
Metu konkursa žūrijas sastāvā bija Rožkalns, Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieks Raimonds Aleksejenko, Latvijas institūta vadītāja pienākumu izpildītāja Šarlote Līduma, Latvijas Eksportētāju asociācijas "The Red Jackets" izpilddirektore Līva Stūrmane, Latvijas Mākslas akadēmijas Dizaina nodaļas profesore Ingūna Elere un Latvijas Dizaineru savienības valdes priekšsēdētāja Barbara Freiberga.
Izstādi plānots atklāt šā gada 1.oktobrī, un tā norisināsies līdz 2022.gada 31.martam. "Expo 2020" devīze ir "Savienojot prātus, radīt nākotni"Expo 2020 devīze ir "Savienojot prātus, radīt nākotni", bet apakštēma - "Ilgtspēja, Iespējas un Mobilitāte". Latvijas paviljons atradīsies "Iespēju kvartālā" - īrētās telpās divos stāvos un tā kopējā platība būs 568 kvadrātmetri.
LETA jau vēstīja, ka starptautiskā izstāde "Expo 2020 Dubai" Dubaijā sākotnēji bija plānota no 2020.gada 20.oktobra līdz 2021.gada 10.aprīlim, taču Covid-19 izplatības dēļ izstādes norise pārcelta uz laika periodu no 2021.gada 1.oktobra līdz 2022.gada 31.martam.
Pagājušā gada oktobrī Apvienoto Arābu Emirātu (AAE) vēstniece Latvijā Hanāna Halfāna Ubaidu Alī Almadhanī un Ekonomikas ministrijas (EM) valsts sekretāra vietnieks, Latvijas oficiālais pilnvarotais pārstāvis izstādē "Expo 2020 Dubai" Raimonds Aļeksejenko parakstīja līgumu par paviljona īri Latvijas dalībai starptautiskajā izstādē "Expo 2020 Dubai".
Noslēgtais īres līgums paredz, ka Latvija izstādē piedalīsies, izmantojot jau iepriekš izbūvētu paviljonu, kas tiks iekārtots atbilstoši izstādes tematikai, kurā tiks izvietotas Latvijas ekspozīcijas un organizēti biznesa un kultūras pasākumi.
EM uzsvēra, ka Latvijas dalības izstādē mērķis ir veicināt Latvijas atpazīstamību gan Tuvo Austrumu reģionā, gan arī pasaules mērogā, tādējādi veicinot Latvijas uzņēmumu konkurētspēju un eksportspēju, kā arī ārvalstu investīciju piesaisti.
Ziņots arī, ka iepriekš valdība lēma Latvijas dalībai "Expo 2020" no valsts budžeta atvēlēt 4,4 miljonus eiro. Tomēr vēlāk, lemjot lauzt līgumu ar Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameru (LTRK) par valsts dalības rīkošanu izstādē, tika rasts risinājums, kas paredz, ka Latvija paviljonu īrēs no AAE. Tādējādi Latvijas izmaksas dalībai "Expo 2020" saruka līdz 1,4 miljoniem eiro.
Kā liecina "Firmas.lv" informācija, "DJA" reģistrēts 2016.gadā, un uzņēmuma pamatkapitāls ir 10 eiro. Uzņēmuma vienīgais īpašnieks un patiesais labuma guvējs ir Didzis Jaunzems. 2019.gadā "DJA" strādāja ar 47 954 eiro apgrozījumu un 3918 eiro zaudējumiem. Informācija par 2020.gada rādītājiem vēl nav publiskota.
"Solavi" reģistrēts 2008.gadā, un uzņēmuma pamatkapitāls ir 3000 eiro. Šī uzņēmuma vienīgais īpašnieks un patiesais labuma guvējs ir Ints Bērziņš. 2020.gadā "Solavi" strādāja ar 618 607 eiro apgrozījumu un 6402 eiro pelņu.
"AD Production" reģistrēts 2013.gada decembrī, un kompānijas pamatkapitāls ir 2850 eiro. Uzņēmums pieder Ilzei Strelčei (55,02%) un Jānim Miķelsonam (44,98%). Viņi abi arī ir patiesie labuma guvēji uzņēmumā. "AD Production" 2019.gadā strādāja ar 2,071 miljona eiro apgrozījumu un 243 079 eiro peļņu. 2020.gada finanšu rādītāji vēl nav publiskoti.